zaterdag 12 september 2009

Mooi met Appel Cider Azijn

 
Een paar jaar geleden ontdekte ik appel azijn. In de eerste instantie kende ik het al wel omdat het in diverse afslanksupplementen zit. Ik had alleen nog nooit gehoord dat je de pure vorm zowel inwendig als uitwendig kunt gebruiken om je huid te reinigen en mooi zuiver te houden.

Ik heb mijn gezichts tonic toen vervangen door een zelfgemaakte toner van appel azijn en water. Onverdund is appel azijn veel te sterk voor mijn huid en dus geen goed idee. Ik leng daarom een deel appelazijn aan met een zelfde hoeveelheid water, 50/50. Al meteen na een paar dagen voelde en zag mijn huid er mooier en stukken gladder uit. Ik vertelde dit aan mijn jongere zus, en al gauw gebruikte zij het, mijn moeder en nog een aantal bekenden van ons.

Appel azijn als toner werkt goed omdat er o.a. natuurlijke fruitzuren (AHA) inzit die de huid reinigen en mooi glad maken. Er zijn online dan ook talloze persoonlijke recepten te vinden van mensen die dit als een toner gebruiken. De een mengt de azijn toner met honing omdat dit verzachtend werkt, een ander lengt de azijn aan met groene thee omdat dit veel anti-oxidanten bevat. Mensen met acne of een onzuivere huid mengen appelazijn vaak met een of meer aspirines (salicylzuur)

Behalve voor de huid is appel azijn ook te gebruiken voor je haar. Er zijn mensen die wat appel azijn toevoegen aan hun shampoo en er op deze manier een clarifying (zuiverende) shampoo van maken om de hoofdhuid te reinigen en om alle resten van haarproducten uit het haar te verwijderen.

Ook kan je appel azijn na je shampoo en deep conditioner gebruiken als spoeling. Hierdoor sluiten de haarschubben zich waardoor je haar mooi gaat glanzen en je haar de deep conditioner beter en langer vasthoudt.

Het recept van deze spoeling is ook voor veel mensen verschillend en afhankelijk van het haartype en de haarlengte. Een simpel recept is een kwart kopje appel azijn aangelengd met water. Wel is het een kwestie van uitproberen en indien nodig meer appel azijn of water toevoegen. En om geen last te hebben van de geur, kun je het haar naspoelen met lauw water en afsluiten met een leave in conditioner.

Appel azijn is o.a. te koop bij Albert Heijn waar je € 1,20 betaalt voor 250 ml, en bij De Tuinen betaal je voor een 0,75 literfles ongeveer
€ 2,50. Appel azijn is ook bij natuur en reform winkels verkrijgbaar.

* Appel Azijn heeft van nature een peelende en gladmakende werking op de huid. Apart scrubben en peelen is daarom niet nodig. So don't overdo it!

10 opmerkingen:

Kizzy zei

Is appel azijn hetzelfde als apple cider? (ik heb hier namelijk een fles apple cider uit Amerika staan).

Anyway, thanks for the great tip!!!

D zei

Volgens mij wel hoor Kizzy. Ik heb zowel een fles Appel azijn van De Tuinen en een flesje Appel Cider azijn van AH in de kast staan.Ze ruiken en doen eigenlijk precies hetzelfde. En smaken ook nog eens lekker in salades :) Misschien dat de concentratie per merk verschilt.

christine zei

Wat grappig, mijn vriendin gaf mij deze week het advies, om appel azijn of Azijn in mijn haar te gebruiken tegen roos. Mmmm ik ga toch maar een flesje kopen.

D zei

Wat ook erg goed helpt tegen roos is kokos olie. Goed inmasseren op je hoofdhuid een nachtje laten inwerken, 's ochtends je haren wassen en je bent er na een paar keer zo van af.

Vind dit beter werken dan welke anti-roos shampoo dan ook. Kokos olie heeft een anti-virale, anti-schimmel, en antibacteriele werking. Can't beat that :) Heb het altijd in huis.

Onky zei

Hallo...
In de appelcider van AH zit SULFIET in....een stof die niet meer gebruikt mag worden...en waar veel mensen een alergie van krijgen....beter is om het te halen bij een reformzaak....
Lieve grtjs Onky :-))

D zei

Ik heb even op mijn fles van AH gekeken en er staat bij allergie informatie inderdaad dat er Sulfiet in zit. Die van De Tuinen is van het merk Natufood. Weet niet meer of het ook in deze zit. Heb zelf nooit een allergische reactie gekregen van beiden.

Maar wel attent van je om het te melden. Want sommige mensen reageren er wel allergisch op. Thanks :)

Onky zei

Graag gedaan D:-))
Warme grtjs ONKY

Anoniem zei

Zit er een leeftijd aan gebonden? En word je er dunner van als je het vaak drinkt? Thanks x

D zei

Leeftijd gebonden aan het drinken ervan? Er zijn mensen die zeggen dat hun metabolisme sneller wordt door het innemen van appelazijn. Ik heb er niet zoveel ervaring mee. Misschien dat iemand anders hier dat weet? :)

Myrthe zei

"Onky zei
Hallo...
In de appelcider van AH zit SULFIET in....een stof die niet meer gebruikt mag worden...en waar veel mensen een alergie van krijgen....beter is om het te halen bij een reformzaak....
Lieve grtjs Onky :-))
8 juli 2010 15:56"

in rode wijn zitten ook sulfieten....